Viser innlegg med etiketten Bursdag. Vis alle innlegg
Viser innlegg med etiketten Bursdag. Vis alle innlegg

tirsdag 11. juni 2013

Garden party...

 I helga hadde vi et lite selskap for å feire mannen i huset. Vi fikk både sol og regn- og byttet på å sitte ute og inne. Det gjelder å ta vare på de fine stundene som er nå- plutselig er det vinter igjen;)
I neste innlegg viser jeg dere kanskje bilder av huset styggeste rom...må bare mote meg opp til å forevige kaoset først;)

onsdag 20. mars 2013

Bursdagskake nr 2, og slektsgransking

Mandag fylte storebror A seks år- jeg kan ikke fatte og begripe at han er blitt så stor...og selv om jeg er blitt grepet av influensa- så ble det kake. Barneselskapet var heldigvis gjennomført før helga, og der var det Toro som var kokken. Jeg hadde til og med kjøpt inn fancy muffinsformer og sånne papirsugerør- men det glemte jeg helt å bruke, i tillegg hadde jeg lovet at jeg skulle fikse en fantastisk dinosaurkake...fagre løfter sier jeg bare. Men gulrotkake med blåbær på ble absolutt ikke feil, og her er oppskriften: Visp eggedosis av 3 dl brunt sukker og fire store egg- visp lenge. Skrell og rasp gulerøtter- du skal ha nok til fem dl (kan godt ha litt mer også). Sikt 3dl hvetemel, 2 ts bakepulver, 1 ss kanel, 1 ts vaniljesukker og 1 ts salt i eggedosisen, bland inn revet gulrot og 5 ss olje (nøytral smak- f.esk solsikkeolje). Stek i rund smurt form nederst i  ovnen på 180 grader ca 45- 55 min. Glasur: 250 gr. smøreost (philadelfia), 1 ts vaniljesukker, 3 ss smeltet smør, 300 gr melis. Jeg visper glasuren i kjøkkenmaskinen, den blir luftig og fin da synes jeg. I tillegg hadde jeg i en liten dråpe farge. Når det gjelder slektsgransking så fikk jeg nettopp vite fra min søster at vi er tremenning med denne bakeglade damen. Og ellers så er jeg (nokså langt ute) i slekt med denne karen- hvis noen husker han da...er jo en stund siden de sendte Falcon Crest nå;) Er du interessert i slektsgransking?

mandag 11. mars 2013

Bursdagskake...

 Begge guttene i huset her har bursdag i mars, fem dager i forskjell bare. I går hadde vi familieselskap, huset var langt fra shinet og middagen var ikke engang påbegynt da gjestene kom. Jeg hadde bestemt meg for å "slenge sammen" noen vegetariske våruller også- og dermed knakk tidsrammen- som var stram nok fra før- ettertrykkelig. Men kaken hadde jeg laget kvelden før- så den var heldigvis i boks. Den fant jeg i et matblad fra Spar- og den ble så god at jeg nok lager den flere ganger.
 Marmorerte brownies med blåbær. Ca 25 biter.
300 g mørk sjokolade
200 g smør
4 egg
2 dl sukker
3 1/2 dl hvetemel
1 ts vaniljesukker
200 g kremost
1/2 dl sukker
1 egg
1 ss hvetemel
Ca 2 dl blåbær.
1. Smelt sjokolade og smør på svak varme -avkjøles litt.
2. Visp eggedosis av fire egg og 2 dl sukker, vend inn sjokosmøret. Sikt i mel og vaniljesukker.
3. Visp kremost,sukker (1/2 dl) et egg, og 1 ss hvetemel i egen bolle.
4. Hell sjokoladerøren i smurt form først, og ha kremostrøren over. Bruk en kniv eller gaffel til å dra gjennom de to lagene noen ganger (marmorering). Dryss over blåbær og trykk dem litt ned i røren.
5. Stek ved 175 grader i ca 30 min.
Jeg brukte ikke blåbær, og jeg hadde røren i en rund form- dermed ble det lengre steketid. Jeg hadde også i litt bakepulver. Jeg laget i tillegg ostekrem til toppen: ca 100 g kremost + passe mengde melis + sitronsaft + konditorfarge ( av den sorten som man bare trenger en liten dråpe av for fin farge).
Neste gang skal jeg følge oppskriften til punkt og prikke og se hvordan det blir.

mandag 16. april 2012

Happy birthday.....

 ....to me! Nå er jeg halvveis til sytti-det er nesten så jeg ikke vil tro det er sant;) Ny kopp har jeg kjøpt meg og en veldig fin bursdags/barselgave har jeg også fått: Ascaso dream espressomaskin. Det måtte bli en som var lyseblå;)

fredag 15. april 2011

It`s my party...

...and I cry if I want to..Det er vel bare å innse at det ikke blir den helt store feiringen midt oppi pappesker og alt det andre som følger når man flytter. Jeg satser på et ordentlig selskap til neste år, og hvis jeg tenker på at jeg faktiskt "får" et helt hus i gave- så kan jeg jo egentlig ikke klage heller;) I tillegg har den aller første pellisen begynt å blomstre...ikke verst bare det;)
God påske!