...og tid for adventskalender. For første gang har storebror fått en pakkekalender. Jeg har brukt tallerkenhyllen på rommet hans til pakkeplassering. Jeg sydde denne kalenderen for noen år siden, men den ligger i en eller annen eske- sikkert sammen med diverse adventstjerner som jeg heller ikke finner. Vi har malt gulvet på storebror sitt rom, og i morgen skal det komme gulvlister på plass der inne.
Viser innlegg med etiketten adventskalender. Vis alle innlegg
Viser innlegg med etiketten adventskalender. Vis alle innlegg
torsdag 1. desember 2011
fredag 24. desember 2010
GOD JUL
Med disse bildene av mitt nye juleservice ønsker jeg dere alle en riktig god og fredfylt jul. Vi har vært på grava til lillebror og tent lys- og lagt ned krans. Nå skal jeg lage biscotti (butikken var tom for delfiafett!!), så skal vi i kirka, spise pinnekjøtt og åpne gaver- som så mange andre av dere. Julenissen var innom i natt og fylte julestrømpene, storebror spurte om nissen hadde gått på taket vårt- og det måtte jeg jo si at han hadde gjort. Dessuten hadde han jo ofret de beste julestrømpene sine;) GOD JUL!!
Etiketter:
adventskalender,
Kjøkken
torsdag 23. desember 2010
Jul i stua og krise i delfia......
Lillejuleaften, og ting begynner å falle på plass. Juletreet ble pyntet for to dager siden, en ekte norsk gran dette her. I delfiakakeland står det derimot ikke så bra til. Min kjære slo seg løs på kjøkkenet i går, og laget ikke bare en- men hele to delfiakaker. Etter at han hadde gjort det, dro han ut en liten tur. Skal si han ble lang i maska da han kom hjem og fikk se herligheten. Jeg regner med at "ho mor" må slenge sammen en ny delfiakake- jeg skal ta meg tid til å avkjøle noen av ingrediensene først også;)
Etiketter:
adventskalender,
stue
onsdag 22. desember 2010
Strikkebølgen...
Det er mye man burde gjøre nå rett før jul, og mye man ikke burde gjøre. Å hive seg på strikkebølgen rett før jul- det er kanskje ikke så lurt. Men veldig , veldig fristende.... Dette bølgeteppet ble påbegynt for noen dager siden. Jeg synes det er mye lettere å begynne på et nytt håndarbeisprosjekt- enn å avslutte noen av dem jeg allerede har liggende. Det er kanskje flere som har det slik? Nå er både pinnekjøtt og lutefisk i hus- nå trengs det bare litt (eller kanskje mye..) shining i hjemmet- så kan jula bare komme!
Etiketter:
adventskalender,
håndarbeid
tirsdag 21. desember 2010
Julestrømper...
Julestrømpene er fylt- og venter bare på at det skal bli juleaften. Disse to nydelige julestrømpene har jeg kjøpt inne på Eplabutikken til Budeiesøm.Ta en titt inn der-hun er utrolig flink! Storebror skal få den ene julestrømpen, og den andre skal jeg og mannen dele. Egentlig skulle det vært to små gutter som hadde hver sin julestrømpe, kanskje hadde de kranglet litt seg i mellom, selv om jeg ikke tror det. Storebror var bestandig så snill mot lillebror mens han levde. Men livet blir ikke alltid slik man hadde trodd, og kanskje kan det gjøre oss litt mer ydmyke og rause mot hverandre. Det er vanskelig å vite hva folk bærer med seg inn i jula. Jula forsterker alt- både glede og sorg. Ønsker dere alle en god kveld- nå er det bare tre dager igjen;)
Etiketter:
adventskalender,
barnerom
mandag 20. desember 2010
Juletre..
I år blir det både juletre i papir, og en litt større variant av ekte gran. Det ordentlige treet står i gangen og venner seg til livet innendørs...Siste skudd på porselensfuglsamlingen min er en liten undulat;) Om noen dager er det jul- nesten ikke til å tro!
Etiketter:
adventskalender
søndag 19. desember 2010
Jula på gangen....
Jeg har pyntet litt til jul i gangen. Ny dørmatte er kjøpt inn, julekuler med lys er på plass i vinduene- og svibler må man jo også ha. Og hvis det er noen som skulle lure: Nei- gangen ser nesten aldri slik ut- vi har nok av jakker og sko her også. Ikke bruker jeg ha saueskinn på gulvet heller- selv om katten nok vil like det;) Ønsker dere en fin søndag - her holder vi på å blåse bort!
Etiketter:
adventskalender,
gang
onsdag 15. desember 2010
Oreokake...
...en farlig fristelse! Det er første gang jeg har laget denne kaken- men ikke siste! For en kake- den har jo det meste, ostekrem, sjokolademousse, kjeksbunn...Jeg fant ikke oreokjeks- er det noen som vet hva som har skjedd med dem? I stede brukte jeg Dotskjeks. Jeg tror egentlig det er samme kjeksen i ny innpakning.. I dag er det virkelig ganske ufyselig ute, det regner og blåser. Oppskriften til kaken finner du her.
Etiketter:
adventskalender,
mat
tirsdag 14. desember 2010
Minitre?
I fjor ordnet jeg dette minitreet her. I år hadde jeg funnet frem et litt større Norgesglass, som skulle romme et nytt minitre. Som dere ser gikk det ikke helt etter planen. Det ble et litt større tre- helt på grensen til å være et standard juletre. Storebror får seg nok en overraskelse når han kommer hjem fra barnehagen. Jeg hadde laget ferdig små -meget godt stekte pepperkakehjerter som skulle pryde minitreet. Da jeg åpnet kakeboksen var imidlertid hjertene forsvunnet. Det viste seg snart at min kjære har fortært samtlige, dermed måtte jeg bake ny ladning (hva skulle man gjort uten ikeas pepperkakedeig??). Så fikk jeg prøvd ut de små pepperkakeformene jeg kjøpte på Åhlens i samme slengen. Bildet bak treet er et bruktfunn, små broderte hjerter og to søte fugler på toppen. I kveld er det julebord hjemme hos oss, og jeg har laget oreokake for første gang!
Etiketter:
adventskalender,
barnerom
mandag 13. desember 2010
Ingen jul uten....
...uten Alf Prøysen! Julekveldsvisa, Musevisa og Romjulsdrøm hører jula til synes jeg. I høst fant jeg disse to bøkene på en bruktbutikk. De er fylt med herlige illustrasjoner. Musemor har det stritt mens far og barn leser siste nytt i museavisa. Bildene under er illustrasjoner fra Julekveldsvisa- skikkelig herlig nostalgi. Legg merke til det skjønne juletreet og skammelen som brukes som juletrefot- det har jeg ikke sett før.
Etiketter:
adventskalender
fredag 10. desember 2010
Det juler seg til....
I dag er det vaskedag her- eller i alle fall et tappert forsøk på en slik dag. Rommet til storebror har fått nyvaskede vinduer. Å vaske vinduer er noe jeg liker å utsette i det lengste, men nå er det plussgrader ute, og da er det bare å sette i gang. Det er ikke mye julepynt på storebror sitt rom, men i dag har jeg hengt opp adventstjerne- nyinnkjøpt fra Åhlens. Valget falt på en som var blå- det passet godt inn. På søstrene grene hadde de vakre fluesopp, og juletre i zink- alt til en billig penge. Beklager kvaliteten på siste bilde- men i dag har det vært overskyet og ganske mørkt ute. Ønsker dere alle ei riktig god helg!
Etiketter:
adventskalender,
barnerom
onsdag 8. desember 2010
Pepperkaker...
I dag har jeg laget store pepperkakehjerter som skal henge i vinduene her og spre julstemning. Det ble litt andre pepperkaker også- av deigen som ble igjen. Ikea har mange fine pepperkakeformer- så samlingen har blitt utvidet her hjemme. Pepperkakedeigen er også fra ikea- veldig lettvint;) De små hjertene skal være pynt på et minijuletre. Slike tre er vel nærmest obligatoriske i bloggeland;) Ønsker dere alle en fin kveld!
Etiketter:
adventskalender,
mat
Abonner på:
Innlegg (Atom)
















































