lørdag 2. juli 2011

Slaskeboller og feng shui....

...høres kanskje ut som motsetninger til hverandre? Oppskrift på slaskebollene fant jeg i et Boligliv, jeg har laget min egen lille vri på den: 400 gram hvetemel, 100 gram siktet rug-eller annen type mel, litt linfrø, litt solsikkekjerner, 25 gram tørrgjær, 1 ss flaksalt (maldon), 5 dl lunket vann. Bland det tørre, ha i vann. Rør kraftig til det ligner på havregrøt. Dekk godt til og sett bakebollen i kjøleskapet over natta (ca 10 timer- eller lenger). Neste dag setter du stekeovnen på 220 grader, tar bakepapir på et brett- tar en stor skje og former slaskete boller med denne.Pensle med vispet egg,melk, eller vann. Dryss på sesamfrø eller annet- og litt flaksalt. Stekes midt i ovn i ca 10-15 minutter avhengig av hvor store boller du lager. Kjennes de "lette" ut- er de ferdigstekte. Det er deilig å spise frokost i det fri, selv om været er ganske grått. Austinrosen "lady Emma Hamilton har såvidt begynt å blomstre, den har en utrolig nydelig duft- fruktig og fin;) Jeg har kjøpt en bok om feng shui, så nå satser jeg på at det blir orden i huset her....God lørdag til dere!

10 kommentarer:

  1. Slaskeboller...he..he...elsker navnet...

    Ja litt Feng shui kunne vi trengt her hjemme også ;)

    Go hælg! :)

    SvarSlett
  2. Hmmm slaskeboller så deilig ut, og for et herlig navn, thi hi....
    Og for en herlig uteplass du har, skjønner godt at du koser deg der ute selv i grått vær... Her er det også lite med sol :( men perfekt til å gjøre litt ting inne...
    Ha en fin helg
    klem victoria

    SvarSlett
  3. De bollene så nam-nam ut! Jeg tror jeg skal prøve meg på en glutenfri utgave :-)
    Og Feng Shui har jeg forsøkt å innføre litt av i heimen her også. Interessant filosofi det der.
    Ha en fin Lørdag! :-)

    Klem, Turid

    SvarSlett
  4. mmm de skal jeg prøve! takk for oppskrift :) god helg!

    SvarSlett
  5. Deilig med ferskt brød! Feng shui er spennende. Jeg gjetter på at du uansett har en veldig god følelse/intuisjon på plassering av møbler. Jeg ønsker deg en fortsatt fin fin helg :)

    SvarSlett
  6. Det så ut som en god frokost :O)
    Nydelig rose du har bilde av,
    god lørdag!
    Klem :O)

    SvarSlett
  7. Bare navnet gjør jo at jeg får lyst til å prøve disse ettersom jeg er en skikkelig skap-slask...
    Gode så de ut også.

    Håper du nyter gode sommerdager.
    Klem fra Hanne Mette

    SvarSlett
  8. ..slask eller ikke : disse bollene så både sunne og gode ut!

    Lykke til med feng shui - spennende saker!!

    Klem J.

    SvarSlett
  9. Elsker overskriften <3 Hihi!
    "Ja barn.. Idag skal vi lage slaskeboller"...;) Skal jeg jammen gjøre når jeg en gang blir lærer i mat og helse;)Må prøves;) Har jo fortsatt oppskriften på ostemuffins som jeg fikk her hos deg for en 2 års tid siden;)

    Åh Feng Shui er så gøy... Det må bli når barna er større haha:) Nei men det er utrolig gøy. Feks ikke ha bilder av familien osv i gangen...

    Ha en fin helg!
    Klem

    SvarSlett
  10. Her er link til et opptak om Feng Shui:

    http://tv-8.no/follo/musicvideo.php?vid=60355f2c4

    Den andre videoen fra samme tv kanal er hjemme hos meg haha:) Men det har jeg nesten ikke vist til noen..Ler

    SvarSlett

Tusen takk for at du tar deg tid til å legge igjen noen ord- setter stor pris på det. Skal prøve å svare på eventuelle spørsmål i kommentarskjemaet.