onsdag 22. januar 2014

Interiørblogger med kjøpestopp?

Det høres ut som en selvmotsigelse- ikke sant? I går var vi på besøk hos noen gode venner, og sammen ble vi enige om å ha seks måneder med shoppestopp...jeg kjente meg på gyngende grunn da jeg gikk med på det..men nå er det altså et faktum. Det gjelder klær og sko til hele familien, interiør, sportsutstyr...Jeg har lest boka shoppingfri av Irina Lee, og det blir litt de samme reglene som de hadde- bortsett fra at jeg får kjøpe garn (til konkrete prosjekter) og blomster annenhver uke..og også planter til hagen når den tid kommer..i fornuftige mengder...
Nå vil jeg tenke på at "less is more"..jeg vil skrive ønskeliste..og tenke over hva vi virkelig trenger som familie. Jeg vil lage mer mat fra bunnen og endelig lese ferdig den boka jeg har hatt i to år som handler om feng shui.
I dag har jeg sagt opp abonnementene mine på boligpluss, lev landlig og maison..og fortsatt har jeg noen flere som jeg kanskje vil si opp etterhvert. Det er nemlig heller ikke lov å kjøpe blader og bøker. Jeg har meldt meg av masse nyhetsbrev fra diverse butikker som jeg får på mail...jeg har lyst til å forenkle livet mitt og ikke føle at det er tingene som eier meg...Så kommer jeg sikkert til å gå på en smell eller tre- men det får så være.
Har du gjennomført kjøpestopp for en periode? Hvordan opplevde du det?

36 kommentarer:

  1. shoppestopp er noe jeg også så absolutt skulle ha innført her hjemme, men litt vanskelig når jeg først skal til københavn og deretter New York om få mnd, men shoppestoppet kan selvsagt gjelde her hjemme, og ikke på tur. Selv har jeg merket at det har hjulpet å holde seg hjemme og ikke la seg friste av salget som nå pågår. Selv den minste ting hjelper , og veldig lurt å melde seg av nyhetsbrev , så utrolig mye som frister hele tiden. lykke til med shoppestoppet ditt, skal prøve meg litt mer jeg også så får vi se:-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Vi har shoppeamnesti når vi er i utlandet-men da skal det begrenses til maks en time inne å et kjøpesenter...vi får se hvor desperat jeg blir- skal ikke ut og reise med det første. Men det kjennes mest ut som en befrielse å ikke skulle være å utkikk etter salgskupp..og så gleder jeg meg til å lage en ønskeliste og se om de ønskene som kommer underveis blir værende- eller om de forsvinner;)

      Slett
  2. Jeg og to venninner hadde et halvt års kjøpestopp på klær for to år siden. Det var litt vanskelig i begynnelsen, men etterhvert tenkte jeg ikke på det. Det gikk veldig fint. Etter det halvåret har jeg ikke kjøpt så mye tøy selv om det var fritt frem. Har blitt en vane å tenke før jeg handler. Når det gjelder interiør burde jeg absolutt hatt en stopp..... Det vil jeg tenke på..... Lykke til med kjøpestoppen.

    SvarSlett
    Svar
    1. Klær har jeg aldri vært noen storshopper av- men har absolutt hatt mine bomkjøp- eller bare kjøpt noe fordi det var så billig..da blir det nok adskillig verre med interiør..men jeg skal bruke denne tiden til å rydde, sortere- kaste og gi ting videre eller selge...det er noe med når man har bodd flere steder også- så tar man alltid med seg noe som var fint i det huset man bodde i da- men som ikke finner sin plass i det nye..det også er ganske ergelig..håper i alle fall at jeg vil få en oversikt over hva vi har- og hva vi egentlig behøver;)

      Slett
  3. Å du er tøff og går grundig til verks hører jeg ! Tror at dette er noe de fleste av oss burde prøvd. Jeg har vært standhaftig og ikke kjøpt noe på salget fordi jeg ikke trenger noe. Jeg har latt meg selv lov til å kjøpe brukt fordi det er bedre for miljøet. Jeg er redd for at om jeg ikke unner meg noe, så vil jeg gå på en smell, så for meg er det greit å kjøpe brukt :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg også¨har tenkt at det er ok å kjøpe brukt- og hvis vi underveis finner ut at det er noe vi abolutt trenger så kan vi søke om å få lov til å kjøpe det- og da skal det helst kjøpes brukt. Men tilbake til mine bruktkjøp og loppefunn- for meg så blir det allikevel for mange ting totalt sett-det kjennes faktisk ut som en lettelse å ikke skulle lete og jakte på ting på en god stund..så får vi se..

      Slett
  4. Sprekt!
    Nei, jeg har aldri hatt kjøpestopp.
    Prøver å tenke på at vi skal kjøpe ting når vi trenger det og ikke bare for at vi har lyst på det.
    Jeg er en sucker for salg og brukte ting. Der ligger lista mi lavere for hva jeg kjøper, så der må jeg skjerpe meg.
    Det beste hadde jo vært å lage en liste over ting man trenger, for så å handle ut i fra den.
    Hvis jeg klarer å følge lista, hadde det vært supert!

    10-åringen kom hjem og spurte om hun fikk ny kjole til skoleballet.
    Jeg sa nei, for hun har jo kjoler. Sikkert verdens kjipeste mamma da... ;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det å skille mellom det man behøver og det man har lyst på/tror man virkelig-virkelig behøver..er nok veldig smart..Og selv om bruktkjøp er miljøvennlig-så fyller de like mye opp i huset som nye ting. Og jeg ønsker virkelig å forenkle litt..så håper en shoppestopp vil hjelpe på det. Og en kjip mamma trenger alle sammen innimellom;)

      Slett
  5. Jeg har hatt tilnærmet kjæpestopp på klær og sko siste halvåret, det går egentlig helt greit........tenker meg nøye om når det gjelder inteiør, men på bruktbutikken derimot................. der blir det en del.......... Men blomster, det kjøper jeg når jeg trenger det!
    Lykke til med kjøpestoppen din!
    Klem fra Signe.

    SvarSlett
    Svar
    1. Så flink du er;) Jeg har også handlet mye på bruktbutikker- men det blir fort for mange ting det også- så det er heller ikke tillatt uten videre;) Blir nok litt hardt med bare blomster annenhver uke- så jeg får invitere folk på middag ofte og satse på at de tar med en liten blomsterkvast;)

      Slett
    2. Det var lurt, det med middagsgjester og blomster! Enig at det fort blir for mye på bruktbutikken også! Puh, det er ikke lett! Lykke til videre!

      Slett
  6. Først må jeg si tusen takk for din fine kommentar inne hos meg. Jeg ble veldig glad.
    Jeg er ikke en stor kommentator selv, men må si at når noen legger et lite spor inne hos meg syns jeg det er litt stat :D
    Kjøpestopp ja.... Tror mangen av oss kunne hatt godt av dette. Er en person selv som har kommet fram til at ,man trenger ikke så mange nye ting, men ofte kan man bare
    flytte litt rundt, sjekke etter hva man faktisk har i skapene og lage nye sammensetninger så er man i havn. Ikke det at jeg ikke shopper, men tror veldig på at man skal ha et forhold til de tingene en har og da trenger man ikke så mange. Ønsker deg hvertfall lykke , lykke til og gleder meg til å følge med deg de neste månedene.
    Klem fra meg :D

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er kjekt med kommentarer- absolutt;) Helt på linje med deg i det du skriver..hvorfor holde fast på ting som ikke gir glede- men som tvert imot irriterer...det blir nok endel uttynning her i månedene fremover..og så skal jeg heller spare til litt ordentlige ting som jeg vil ha leenge;) At noe er billig er faktisk ikke god nok grunn til å kjøpe det;)

      Slett
  7. Så stiligt!! Da er du tøff hvis du klarer det;)
    Hihi,eg tenkte å prøve bare 1 mnd for å sjå om det funket eg...
    Men så trakk eg meg,hehe fins ikkje viljestyrke.
    Lykke til med utfordringen,håpe å høre fra korleis det går;)
    Klem Siv Mette

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg er sikker på at du hadde klart en måned helt glatt. vi tenkte først på tre måneder- men fant ut at det ble for lite..og nå ville hun jeg gjør dette sammen med utvide til et år- men da måtte jeg ta betenkningstid..det er veldig kjekt å ha kjøpestopp sammen med noen- da kan man dele erfaringer underveis- arrangere byttekvelder..foreløpig kjennes det veldig bra ut;)

      Slett
  8. Så bra!
    Lukke til :-)
    Trur eg skulle klart det.. Kanskje ? ;-)

    klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Det hadde du sikkert klart- og det er veldig kjekt å gjøre det sammen med noen- ekstra motivasjon med en gang;)

      Slett
  9. Nå er jeg ingen interiørblogger (eller blogger i hele tatt), men tillater meg å svare, da dette er et emne, som engasjerer meg. :)

    Jeg vil takke min dårlige økonomi for at jeg har lært å REDUSERE forbruket mitt. Med liten inntekt hver måned, blir jeg nødt til å prioritere, noe jeg synes medfører at jeg setter mer pris på de få ting jeg faktisk kjøper. Min tanke er at jo flere ting man eier, jo mindre oppmerksomhet får hver ting, og dermed mister de verdi.

    Jeg kunne ikke forestille meg å foreta et kjøpeSTOPP, da jeg synes man skal ha lov til å unne seg litt en gang i mellom – med dårlig økonomi er det også deprimerende hvis hele ens inntekt kun ble brukt på faste utgifter og mat. Fra tidligere å kunne kjøpe både litteratur, film, klær, kosmetikk, interiør-ting etc. HVER måned uten egentlig å tenke, kjøper jeg nå som regel bare en av disse om måneden og det går kanskje 6 måneder til neste gang. Nå nyter jeg faktisk å prioritere, og når min økonomi blir bedre igjen, vil jeg heller sette penger til side, så jeg kan reise mer, gi flere penger til velgjørenhet etc. enn å kjøpe flere materielle ting til meg sjøl.

    Faktisk har jeg det bedre med meg sjøl, når jeg får lov til å kvitte meg med ting, enn når jeg ”hamstrer” nye ting. Synes det er herlig befriende å redusere en gang i mellom, så jeg ikke føler, som du sier, at tingene eier meg.

    Jeg kan tenke meg, at fordelen med at være en interiørblogger med kjøpestopp er at man blir mer kreativ – dermed blir man også mer personlig. Og mer interessant! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er akkurat det å kunne sette pris på ting..og ikke bare kjøpe ting nesten litt sånn bevisstløs..og jeg savner sjelden ting som jeg har gitt bort til andre- og det sier kanskje i grunnen sitt...hadde nok også syntes det var trist hvis jeg aldri kunne gå på kafe,kino eller andre ting- å bruke penger på opplevelser og tenester kommer nok til å ta mer over for å skulle kjøpe masse ting og tang. Veldig spennende å høre dine tanker og erfaringer rundt dette. Det blir nok ingen permanent kjøpestopp her- men jeg ønsker å bli mer bevisstgjort omkring konsum og hva det gjør med oss- og hvort stort fokus det faktisk har i hverdagen.

      Slett
  10. For noen nydelig bilder du viser, virkelig en fryd for øyet;) spesielt de to første. Jeg har vært inne på tanken mange ganger, men klarer liksom ikke helt. Men jepp en burde klare det fordi vi har jo alt og mer til! Nattinatt:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg var vel heller ikke så veldig klar- men nå er det gjort- og jeg er helt sikkert på at du hadde klart det helt fint..føler faktisk en stor lettelse i øyeblikket for alt jeg ikke trenger å ta stilling til;) Så skal jeg lage en heftig ønskeliste..det gleder jeg meg også til;)

      Slett
  11. Så utfordrende men super inspirerende! Gleder meg til å følge med, masse lykke til <3 Camilla

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for det Camilla- ja det blir en spennende tid fremover nå tror jeg;)

      Slett
  12. Åh du er tøff! Dette gleder jeg meg til å følge med på..for vi får vel en oppdatering på hvordan det går?
    Jeg tror jeg hadde vært veldig dårlig på dette, for noe av det kjekkeste jeg vet er å shoppe…hehehe! Når det er sagt handlet jeg vel knapt et klesplagg (til meg selv) eller noe til huset fra sommer til jul, men det er nok mye som en ikke tenker over som en bruker mye penger på. Det går mer penger til klær og sko til barna enn til oss voksne. De vokser så fort og sliter klærne mye mer enn oss, så der er det en del utgifter vettja. Byttekvelder kunne jeg tenkt meg å være med på…kanskje jeg skulle prøve å lage en byttekveld en gang. Åh nå fikk jeg en idè. En kan ha byttekvelder både med klær og interiør. ;) Nei, jeg vet ikke jeg. tror jeg hadde gått på minst en smell i måneden om jeg hadde startet dette….;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg er egentlig ganske pysete av meg- men nå prøver jeg i alle fall. På byttekvelder kan man bytte alt mulig- utenom mann og barn da;) Jeg kjøper lite klær selv- men allikevel så kjøper jeg helt sikkert en god del mer enn det jeg faktisk tror at jeg gjør- og ungene arver allerede en del tøy- eldstemann har blant annet en fetter som er født to dager før- men som bruker i alle fall en størrelse over- og siden vi bare har gutter arver yngste fra eldste..men allikevel blir det for mye tøy..så nå skal de slite på det vi har..og seks måneder er ikke lenge heller. Så langt har jeg fått mye energi av kjøpestoppen og ryddet i skuffer og skap..ser for meg at det blir mye rydding fremover;)

      Slett
    2. Godt prosjekt, jeg heier på dere. (",) Tror også som andre over her at det bare kan inspirere til ekstra kreativitet når man ønsker fornying.

      Selv skryter jeg av å ikke være så glad i å handle i utgangspunktet, men likevel samles det opp i skuffer og skap. Derfor har vi satt i gang en ryddekampanje etter jul sammen med venner, der målet er å sende minst to esker med brukbare ting som ikke blir brukt hos oss til den lokale bruktbutikken sånn at andre kanskje kan nyttiggjøre seg det i stedet. Ryddigere hjem - ryddigere hode?

      Slett
    3. Håper på en kreativ oppblomstring;) Jeg skal defintivt få et mye ryddigere hjem- og den prosessen er allerede godt i gang føler jeg;)

      Slett
  13. Har selv tenkt tanken, men ikke kommet særlig lenger enn det. Men nå er jeg ingen shopper av klær, sko osv, men interiørting og -tang, derimot, og dill til kjøkkenet..ja, der kunne jeg godt hatt en stopp. Ikke at jeg kjøper MYE, men jeg det jeg kjøper er ofte på impuls, og det er akkurat det med å stoppe opp og tenke litt, før en plukker med seg ting fra butikkhylla. Det enkleste i så måte er å ikke dra i butikker i det hele tatt, for da blir en jo ikke frista heller ;) Nå har vi nettopp bestemt oss for å avvente oppussing av stue, så det ville jo gjort omstendighetene for en eventuell kjøpestopp enklere. Kanskje tatt en interiørrelatert kjøpestopp? Da ville jeg tillatt meg selv å kjøpe maling ig slikt jeg trenger for å pusse opp ting jeg allerede har stående. Åsså ville jeg tillatt meg selv å kjøpe brukt. Jeg elsker å gå på Fretex og loppis, det går dessuten til en god sak. Hmmm, ble faktisk en liten tankevekker det her. Lykke til med kjøpestoppen din! Kult at du har startet ;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Turid, du får hive deg med. Er jo også spennede å finne ut hva slags type shopper man er- står noe om dette i boka til Irina Lee. Hun anbefaler også å styre unna butikkene-da slipper man jo å bli fristet. Min shoppestopp gjelder også brukte ting og tang- for de fyller like mye op i skapene som nye..også tror jeg at jeg bare hadde kommet til å overført shoppebehovet på det-selv om det selvsagt er miljøvennligere enn å kjøpe nytt...men hvis det dukker opp et eller annet som jeg bare må ha- og hvis jeg får innvilget søknaden min i "nemda"-så må jeg prøve å finne tingen brukt først. Så langt har shoppestoppen ført til mye rydding i skuffer og skap;) Hvis noen kommer hit er faren stor for at jeg prøver å prakke på dem en ting eller to før de går ut døra igjen;)

      Slett
  14. Personlig skjønner jeg ikke hvorfor noen i det hele tatt lar seg påvirke av det NIB, diverse Interiørmagasiner, trend analyktikere, butikker, sosiale medier eller andre medbloggere uttaler seg om. WHO CARES?!! Hvorfor ikke bare tillate seg selv å være et selvstendig frittenkende kreativt jeg ?? Altfor mange lar seg blende og manipulere av produkter, konkurranser, løfter og premier om ditt og datt, og synes bloggeverdenen har blitt en stor, "jeg må være i gruppen ellers blir jeg kanskje ikke likt saueflokk". Herlighet, ha da mer karakter og gjør det du selv ønsker og gi blaffen i alt annet. Jeg har mer respekt og beundring for de som har fokus mot sitt eget mål.

    - Er så lei det norske bloggemiljøet, det virker som det kun handler om å kjøpe, kjøpe, kjøpe. kjøpe pg kjøpe litt mer...Hvorfor ikke nyte det du allerede har? Man blir ikke kreativ ved å kjøpe mer, kreativiteten kommer først når man ikke har noe.

    SvarSlett
    Svar
    1. Kjære anonymt. Så fint å høre at du ikke er mottakelig for påvirking fra andre. Når det gjelder NIB f.eks så hadde de neppe kunne levd av bloggen og alt rundt den hvis ikke de hadde påvirkningskraft...da hadde de nok ikke vært særlig spennende for de kommersielle aktørene tenker jeg. Jeg tror det krever endel mot og guts for å gå på tvers av det etablerte, det blir kanskje litt rart i interiørbloggeverden der man generelt skal uttale seg positivt og støttende om hverandre og man nesten kan kjenne på dårlig samvittighet hvis man tenker litt småkritiske tanker rundt f.eks NIB..eller den stadige kjøpefesten..Personlig har jeg blitt påvirket til å kjøpe mange ting etter å ha sett dem hos blogger, eller hjemme hos noen jeg kjenner eller i magasiner...det gjelder både nye ting- og brukte ting. Jeg har også blitt mye mer bevisst på hva jeg liker, hva jeg liker som jeg allikevel aldri kunne hatt her hjemme og hva jeg overhode ikke liker. Ellers så virker det som om du ikke er alene om å være lei det norske bloggemiljøet- det ser ut til å være en trend med færre besøk og mindre kommentarer på bloggene-uansett så er det jo helt frivillig å lese blogger.
      Så får vi håpe at kreativiteten får gode kår i 2014 og at flere tørr å følge magefølelsen og ikke er blind for den påvirkningen man
      blir utsatt for fra omgivelsene og markedskreftene.
      Og det er ikke bare negativt å være en av saueflokken heller vet du..det har faktisk sine positive sider også.

      Slett
  15. Heisan!
    Så koselig, sjarmerende barnerom!
    Det blir spennende 6 måneder framover! Tror ikke det hadde vært noe særlig problem for meg å ikke handle noe nytt fra butikker... men når loppesesongen starter opp hadde det kanskje kriblet litt i kroppen. Den største utfordringen for meg hadde vært å unnlate å handle et eneste interiørblad og kanskje en billig sommerkjole på H&M.
    Hørtes herlig ut med mat laget fra bunnen av og jeg er sikker på at kreativiteten spirer og gror ekstra mye under langvarig kjøpestopp. Jeg hadde nok tatt en ekstra kikk i stoffhyllene mine og klekket ut noen småting og frydet meg over det nye jeg hadde sydd.
    Lykke til med utfordringen, jeg tror du vil klare det!
    Klemmer fra Kaspara

    SvarSlett
    Svar
    1. Det blir ingen loppis på meg- kjenner veldig på at det blir alt for mange ting- så kjøpestoppen gjelder der også...og interiørblad får jeg fortsatt i postkassa- har jo betalt abonnement en stund fremover- men tror egentlig at jeg kunne klart meg uten-men skal ikke kjøpe i butikk..og det blir sikkert litt vanskelig når sommeren kommer- da er det jo greit med litt nye klær- men jeg får klare meg med det jeg har. Føler allerede at kreativiteten har fått en liten boost;)

      Slett
  16. Så koselig det var her:-)
    Bli med på konkurransen hos meg, vel!

    SvarSlett
  17. Så tøft å høre om andre som også har shoppestopp!! Jeg har hatt det i tre mnd og må si det var befriende å ikke skulle " jakte" på ting! Er veeeeldig interessert i interiør og elsker loppis så finn.no er en stor hobby! Det er deilig å ikke skulle kjøpe noe hele tiden og faktisk sette pris på det en har og bruke det, og se ting fra en annen måte...

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Mariken- ja det er faktisk en lettelse å ikke skulle jakte på det neste kjøpet..og heller kjenne etter hva man egentlig trenger..også skal jeg skrive ønskeliste. Kan ikke handle på finn heller- men skal absolutt lete etter ting der før jeg kjøper nytt.

      Slett

Tusen takk for at du tar deg tid til å legge igjen noen ord- setter stor pris på det. Skal prøve å svare på eventuelle spørsmål i kommentarskjemaet.