torsdag 13. januar 2011

Oppskrift på bølgeteppe....



 ...flere har spurt etter oppskriften på det lille teppet strikket i bølgemønster som jeg viste her. Det teppet var strikket på rundpinne nr 6 med garnet Nepal fra drops. Nå har jeg funnet frem diverse restegarn, og for å få rett tykkelse på garnet, strikker jeg med dobbelt garn. Slik strikker du teppet: Legg opp 169 masker ( hvis du ikke vil ha kant på teppet- legg opp 161 og "hopp over" de fire første og fire siste maskene i oppskriften). Første pinne ( du strikker frem og tilbake): Strikk fem masker(jeg tar av den første masken- uten å strikke den- synes det blir en finere kant da)*1 kast, 6 masker rett, ta de to neste maskene løst av (uten å strikke dem)strikk en maske- løft de to du tok av over denne, strikk 6 masker, 1 kast, strikk 1 maske* gjenta fra *-* ut pinnen- bare husk at det blir fem masker på slutten- slik at pinnen slutter med 1 kast,strikk 1 maske + fire masker=kant.
Andre pinne : Strikk 12 masker.*Strikk 1 maske vrangt, strikk 15 masker*. Gjenta fra *-* til det er 13 masker igjen- strikk en vrang og 12 rett.
Gjenta disse to pinnene til teppet er så langt som du ønsker- fell av! Dette teppet er en flott måte å få brukt opp restegarn på;)

Ralfefarfara er innekatt for tiden, hun har funnet et vindu der hun kan skue ned på livet utenfor.

30 kommentarer:

  1. Fint at du legger ved oppskriften. Jeg er ikke god på hekling selv, men moren min er det. ;) Lekkert bilde, og så fin kattepusen din er. :)

    SvarSlett
  2. Hei! Jeg kom innom bloggen din via en link hos Mali-Mo. Jeg har sett gjennom "årskavalkaden din", og sett at du hadde malte grå gulv i det gamle huset ditt. Kan jeg spørre hvilken farge du brukte? jeg skal male grå gulv, har vært på malebutikken og tatt ut farger, men det er så mange, og jeg blir så usikker. Har du brukt oxan gulvmaling? På forhånd takk. Klem fra umulie

    SvarSlett
  3. Det teppet er jo nydelig, takk for at du deler oppskrift, legger den i "å gjøre listen"... har en del restegarn kan man si;)

    Har fyrt opp i peisen, små kaldt her i Bergen i dag.. eller rettere sagt i kroppen min; ute er det jo 1 + grad.

    Nyt kvelden:)

    SvarSlett
  4. Fine disse teppene :O)
    Ha en fin kveld,
    klem :O)

    SvarSlett
  5. I just discovered your blog and I find it very pretty. I like the atmophere of your house. Good evening.
    Elsa

    SvarSlett
  6. Vinduer er innekatters beste venn! <3 Min er også innekatt nå, men det er bare fordi hun ikke liker snø, nekter å gå ut! :P

    SvarSlett
  7. Så kjekt å se bilder fra nyehuset!

    Her har jeg ligget flat noen dager, helt slått i bakken me 40 i feber og vondt i hele kroppen. Såvidt jeg har orket å amme, ellers bare ligget under dynene. Men ikke å gale at det ikke er godt for noe, har faktisk gått ned 1,5 kg ;)

    Så jeg hadde fatt mail fra deg, skal inn og lese den straks småen her har sovnet. Spent på å høre nytt vet du ;)

    Og tenk at det var til meg det fine teppet da, eller til lillbroren, eller foreløbig til storesøsteren ;) Tusen takk igjen ;)

    Stor klem!

    SvarSlett
  8. Hei igjen, takk for svar! Det med grunning i samme farge har jeg tenkt på, har gjort det før. Jeg får gruble litt til ;)

    SvarSlett
  9. Så fint..
    vonar dokke har det fint der dokke er..

    klem :-)

    SvarSlett
  10. Tusen takk for at du deler oppskrift med oss.....og takk for svaret om garnet ....skal nok prøve en gang....nydelig fint det teppe du holder på med også
    Ønsker deg en fin ukeslutt
    Klem til deg

    SvarSlett
  11. Tusen takk for oppskrifta. Jeg har kopiert og printa ut nå. Ønsker deg en fin helg.
    Klem

    SvarSlett
  12. Jeg skal lete etter inspirasjon til å ta frem mitt og bli ferdig med det jeg...

    Skjønne pusen som sitter å kikker ut..

    ha en fin fredag

    klemmer

    SvarSlett
  13. Tusen takk, både for denne og varianten som kommentar hos meg! Det er innmari fint dette teppet!! :)

    God helg!!

    SvarSlett
  14. Det er meget lækkert, dit tæppe! Hvad er mon de færdige dimensioner? Jeg vil straks prøve at lave et :-)

    SvarSlett
  15. Du, hva er målene på teppet ditt? Prøver å lure mamma til å strikke et til meg, og må gi henne eksakte opplysninger :D
    Takk for fin kommentar på VG-innlegget mitt- setter pris på det! :)
    -Hanne/She&Life

    SvarSlett
  16. Hei på deg!
    ...så bildet ditt inne hos NIB, og høstbidraget dfitt er jo bare helt fantastisk!

    ...jeg bare elsker dette teppet! Så tusen tusen takk for oppskrift!*smile* Jeg tror dette skal bli det store høstprosjektet mitt i år*blunkesmil*

    Klem fra meg

    SvarSlett

Tusen takk for at du tar deg tid til å legge igjen noen ord- setter stor pris på det. Skal prøve å svare på eventuelle spørsmål i kommentarskjemaet.