Viser innlegg med etiketten mat. Vis alle innlegg
Viser innlegg med etiketten mat. Vis alle innlegg

onsdag 20. mars 2013

Bursdagskake nr 2, og slektsgransking

Mandag fylte storebror A seks år- jeg kan ikke fatte og begripe at han er blitt så stor...og selv om jeg er blitt grepet av influensa- så ble det kake. Barneselskapet var heldigvis gjennomført før helga, og der var det Toro som var kokken. Jeg hadde til og med kjøpt inn fancy muffinsformer og sånne papirsugerør- men det glemte jeg helt å bruke, i tillegg hadde jeg lovet at jeg skulle fikse en fantastisk dinosaurkake...fagre løfter sier jeg bare. Men gulrotkake med blåbær på ble absolutt ikke feil, og her er oppskriften: Visp eggedosis av 3 dl brunt sukker og fire store egg- visp lenge. Skrell og rasp gulerøtter- du skal ha nok til fem dl (kan godt ha litt mer også). Sikt 3dl hvetemel, 2 ts bakepulver, 1 ss kanel, 1 ts vaniljesukker og 1 ts salt i eggedosisen, bland inn revet gulrot og 5 ss olje (nøytral smak- f.esk solsikkeolje). Stek i rund smurt form nederst i  ovnen på 180 grader ca 45- 55 min. Glasur: 250 gr. smøreost (philadelfia), 1 ts vaniljesukker, 3 ss smeltet smør, 300 gr melis. Jeg visper glasuren i kjøkkenmaskinen, den blir luftig og fin da synes jeg. I tillegg hadde jeg i en liten dråpe farge. Når det gjelder slektsgransking så fikk jeg nettopp vite fra min søster at vi er tremenning med denne bakeglade damen. Og ellers så er jeg (nokså langt ute) i slekt med denne karen- hvis noen husker han da...er jo en stund siden de sendte Falcon Crest nå;) Er du interessert i slektsgransking?

mandag 11. mars 2013

Bursdagskake...

 Begge guttene i huset her har bursdag i mars, fem dager i forskjell bare. I går hadde vi familieselskap, huset var langt fra shinet og middagen var ikke engang påbegynt da gjestene kom. Jeg hadde bestemt meg for å "slenge sammen" noen vegetariske våruller også- og dermed knakk tidsrammen- som var stram nok fra før- ettertrykkelig. Men kaken hadde jeg laget kvelden før- så den var heldigvis i boks. Den fant jeg i et matblad fra Spar- og den ble så god at jeg nok lager den flere ganger.
 Marmorerte brownies med blåbær. Ca 25 biter.
300 g mørk sjokolade
200 g smør
4 egg
2 dl sukker
3 1/2 dl hvetemel
1 ts vaniljesukker
200 g kremost
1/2 dl sukker
1 egg
1 ss hvetemel
Ca 2 dl blåbær.
1. Smelt sjokolade og smør på svak varme -avkjøles litt.
2. Visp eggedosis av fire egg og 2 dl sukker, vend inn sjokosmøret. Sikt i mel og vaniljesukker.
3. Visp kremost,sukker (1/2 dl) et egg, og 1 ss hvetemel i egen bolle.
4. Hell sjokoladerøren i smurt form først, og ha kremostrøren over. Bruk en kniv eller gaffel til å dra gjennom de to lagene noen ganger (marmorering). Dryss over blåbær og trykk dem litt ned i røren.
5. Stek ved 175 grader i ca 30 min.
Jeg brukte ikke blåbær, og jeg hadde røren i en rund form- dermed ble det lengre steketid. Jeg hadde også i litt bakepulver. Jeg laget i tillegg ostekrem til toppen: ca 100 g kremost + passe mengde melis + sitronsaft + konditorfarge ( av den sorten som man bare trenger en liten dråpe av for fin farge).
Neste gang skal jeg følge oppskriften til punkt og prikke og se hvordan det blir.

mandag 19. november 2012

Litt fargerikt....

 på en ganske så grå novemberdag.  Jeg holder på med noen interiørprosjekter som også er litt fargerike. Satser på å få det ene ferdig denne uka- så skal dere få se etterhvert;)

torsdag 8. desember 2011

Brente mandler....

 ...med smak av kanel og kardemomme. Trykk her for oppskrift. Denne gangen brukte jeg ca 300 gram mandler og ca 120 gram sukker- i tillegg til en god dæsj kanel og en mindre dæsj kardemomme. Dette er en kjempefin gave å gi bort- vel og merke hvis man ikke har en mann som spiser opp alt i løpet av to dager....da er det bare å starte på nytt igjen;)

mandag 5. desember 2011

Pepperkaker.....

 ..hører med til adventstiden. Storebror og jeg bakte pepperkaker i går, deigen er fra ikea. Ser det er mange som lager de nydeligste pepperkakehus, men siden jeg slet med å sette opp et ferdighus i fjor- tror jeg vi får klare oss uten pepperkakehus i år;)

lørdag 2. juli 2011

Slaskeboller og feng shui....

...høres kanskje ut som motsetninger til hverandre? Oppskrift på slaskebollene fant jeg i et Boligliv, jeg har laget min egen lille vri på den: 400 gram hvetemel, 100 gram siktet rug-eller annen type mel, litt linfrø, litt solsikkekjerner, 25 gram tørrgjær, 1 ss flaksalt (maldon), 5 dl lunket vann. Bland det tørre, ha i vann. Rør kraftig til det ligner på havregrøt. Dekk godt til og sett bakebollen i kjøleskapet over natta (ca 10 timer- eller lenger). Neste dag setter du stekeovnen på 220 grader, tar bakepapir på et brett- tar en stor skje og former slaskete boller med denne.Pensle med vispet egg,melk, eller vann. Dryss på sesamfrø eller annet- og litt flaksalt. Stekes midt i ovn i ca 10-15 minutter avhengig av hvor store boller du lager. Kjennes de "lette" ut- er de ferdigstekte. Det er deilig å spise frokost i det fri, selv om været er ganske grått. Austinrosen "lady Emma Hamilton har såvidt begynt å blomstre, den har en utrolig nydelig duft- fruktig og fin;) Jeg har kjøpt en bok om feng shui, så nå satser jeg på at det blir orden i huset her....God lørdag til dere!

lørdag 12. mars 2011

Eat my muffin!

I stede for å lage gulrotkake har jeg laget gulrotmuffins. Akkurat samme oppskrift, men med kortere steketid. Nå blir det lørdagspizza her, regner med at vi ikke er de eneste som har det;)

tirsdag 18. januar 2011

Kjøpestopp-empanadas...

 Siden jeg har innført kjøpestopp på alt av dill og dall- så smitter det over på mat også. Vi kaster jo faktisk ganske mye mat her til lands, og jeg er sikker på at de fleste av oss har bokser og poser med ting som har gått ut på dato for år og dag siden. Det hadde i alle fall vi da vi flyttet. Nå når vi skal leve på en inntekt- og i tillegg kjøpe hus- så er jeg blitt mye mer økonomisk når jeg går i matbutikken også. Disse empanadasene skulle inneholdt kyllingfilet og vårløk- men det koster mye mindre med kyllingkjøttdeig og purreløk...og jeg tror smaken ble omtrent likegod også. Her er oppskriften for de som har lyst til å prøve (jeg har laget dem to dager på rad nå!)
Deig: 2 dl lunka vann, 25 gr gjær, 2 ts salt, 1 ss olivenolje, ca 400 gr hvetemel. Bland det tørre- ha i vannet- elt godt- det er hemmeligheten bak en god deig;) Dekk til og hev i ca 30 min.Fyll: 100-200 gr frisk spinat,200-300 gr kyllingkjøttdeig, purreløk (jeg brukte ca en tredjedel av purreløken) 2 ss olivenolje, 2 små ts med karri, 2 fedd hvitløk, 50 gram rosiner- salt og pepper. 1 egg til pensling, sesamfrø og flaksalt til pynt.
 Varm oljen i stekepanna sammen med karripulveret, tilsett hakket hvitløk og kjøttdeig- når kjøttdeigen er ferdigstekt tilsettes purreløk,rosiner og spinat. Stek i ca fem minutter- til spinaten faller sammen. Smak til med salt og pepper. Elt deigen på meldrysset bord- del den i åtte emner. Hvert emne kjevles rundt ut- til det har en diameter på ca 15 cm. Legg fyll på den ene halvdelen og fold den andre halvdelen over. Trykk kantene godt sammen- så ikke fyllet renner ut. Sett ovnen på 200 grader. La empanadaene etterheve mens ovnen blir varm. Pensle de med egg og strø på sesamfrø og salt før de settes inn i ovnen. Stekes midt i ovnen i ca 15 minutter, til de er gyldne i fargen. Enjoy!

onsdag 15. desember 2010

Oreokake...


 ...en farlig fristelse! Det er første gang jeg har laget denne kaken- men ikke siste! For en kake- den har jo det meste, ostekrem, sjokolademousse, kjeksbunn...Jeg fant ikke oreokjeks- er det noen som vet hva som har skjedd med dem? I stede brukte jeg Dotskjeks. Jeg tror egentlig det er samme kjeksen i ny innpakning.. I dag er det virkelig ganske ufyselig ute, det regner og blåser. Oppskriften til kaken finner du her.

onsdag 8. desember 2010

Pepperkaker...



 I dag har jeg laget store pepperkakehjerter som skal henge i vinduene her og spre julstemning. Det ble litt andre pepperkaker også- av deigen som ble igjen. Ikea har mange fine pepperkakeformer- så samlingen har blitt utvidet her hjemme. Pepperkakedeigen er også fra ikea- veldig lettvint;) De små hjertene skal være pynt på et minijuletre. Slike tre er vel nærmest obligatoriske i bloggeland;) Ønsker dere alle en fin kveld!

tirsdag 7. desember 2010

Brente mandler....



Jeg har prøvd meg på brente kanelmandler. Oppskriften fant jeg i Interiørmagasinet : 250 gr mandler, 150 gr sukker, 1 ts kanel, 0.5 dl vann.Når mandlene er ferdige helles de ut på et stekebrett med bakepapir for avkjøling. Jeg har laget denne to ganger nå, og andre gang brukte jeg mer mandler (ca 350 gr). For en annen variant av brente mandler- ta en titt inne hos den fine bloggen til Johanne!!

onsdag 7. april 2010

Kjøkken: Sitronmarengspai

 Pai med sitronfyll er det lenge siden jeg har laget. Men det smaker jo helt nydelig! Denne oppskriften fant jeg i  hobbyboken "Vårgleder". Paien forsvant som dugg for solen her i huset;)

Sitronmarengspai:
3 dl hvetemel
100 g margarin (bremykt)
1 egg
Bland deigen godt sammen, pakk deigen i plast og la den ligge i kaldt i 30 minutter. Trykk deigen ut i en paiform (ca 24 cm) og prikk med gaffel. Forstek ved 225 grader i ca 10 minutter.
3 dl vann
4 ss maisenna
2 ss margarin
3 eggeplommer
1 1/2 dl sukker
 Saft av 1 1/2 sitron
Skall av 1 sitron
Bland vann,maisenna og margarin i en kjele. Kok opp under omrøring. Tilsett eggeplommer, sukker og sitronsaft. Kok sakte opp. Ta kjelen av platen og ha opp i sitronskallet. Avkjøl.
3 eggehviter
1 1/2 dl sukker
1 ts sitronsaft
Fyll den avkjølte sitronkremen i paiskallet. Pisk eggehvitene stive, tilsett sukker i flere omganger og sitronsaften. Jeg hadde også i litt maisenna og litt edikk- for å få marengsen skikkelig fin. Ha marengsen over paien og stek ved 150 grader i ca 15-20 minutter. Marengsen skal være gyllen i fargen- og paien skal serveres kald.
 

lørdag 3. april 2010

Kjøkken: Kjeks med sjokolade & peanøtter.

2 dl mykt smør, 3 dl sukker,
2 egg, 1/2 dl vann
5 dl hvetemel, 1 ts bakepulver
1 ts vaniljesukker

1 ts salt

200 g hakket mørk sjokolade

2 dl hakkede peanøtter
Rør smør og sukker mykt. Tilsett egg sammen med vann og hvetemel som er blandet med bakepulver, vaniljesukker og salt. Bland inn hakket sjokolade og peanøtter. Sett kjeksene med teskje på bakeplater kledd med bakepapir. Stek midt i ovn ved 200 grader i 10-15 min. OBS: følg med, de blir fort brent!! Kjeksene skal være lys brune. Avkjøl på rist og oppbevar i tett boks.
Denne oppskriften har jeg lagt ut på bloggen min tidligere, men en god ting kan som kjent ikke gjentas for ofte. I dag er det min svigerinne som har laget disse supergode kjeksene. De falt i smak hos både små og store her i huset.Jeg ønsker alle som er innom en fortsatt fin påske!